GIS en BIM ingezet voor onderhoud en beheer Schiphol Airport

Datum nieuws
26 februari 2020
Categorie BIM nieuws
Opdrachtgever
Vaardigheden BIM nieuws
3D , BIM visie, GIS, Projectmanagement
Contact opnemen

Digitale tweeling helpt bij optimaliseren werkzaamheden

Amsterdam Airport Schiphol is wereldwijd de op tien na drukste luchthaven en de één na grootste hub. Het vliegveld is daarbij een belangrijke speler bij het vervoer van zowel passagiers als vracht van en naar Nederland en de rest van Europa. 

Amsterdam Schiphol Airport implementeerde het eerste GIS-systeem in 1985. Momenteel is ArcGIS Enterprise een kerntechnologie voor de bedrijfsprocessen van de organisatie. In 2017 startte Schiphol Airport met een groot onderhoudsprogramma dat enkele jaren in beslag zou nemen. De verbeteringen binnen dit programma betreffen de renovatie van bestaande en de constructie van nieuwe faciliteiten. Om te kunnen profiteren van de verschillende digitale assets die werden gecreëerd voor het onderhoudsprogramma, heeft Schiphol Airport een digitale asset tweeling gemaakt van de luchthaven.

Common Data Environment

“De digitale tweeling van het vliegveld biedt de mogelijkheid om simulaties te creëren, waardoor we fouten in de nieuwe processen al vroegtijdig kunnen opsporen en verhelpen door het hele complex. Dit scheelt ons een hoop tijd en geld”, zegt Kees van ‘t Hoog, productowner GIS/BIM van Schiphol.
De digitale tweeling, bekend onder de naam Common Data Environment (CDE), brengt data samen uit een groot aantal bronnen en bevat Bouw Informatie Modellen (BIM)-data, GIS-data en real-time data over projectveranderingen en incidenten, net als financiële informatie, documenten en projectportfolio’s.
CDE verzamelt en verwerkt data van sensoren op de luchthaven die worden gebruikt voor onderhoudsvoorspellingen. Op de 2.787 hectare van het complex onderhoudt de luchthaven meer dan 80 duizend assets – zowel in- als outdoor – variërend van netwerken, landingsbanen en verlichtingssystemen tot informatiebalies en brandblussers.
De aannemers van Schiphol leveren constructiedata in het Industry Foundation Classes (IFC)-formaat, een platform-neutraal, open file-formaat voor het standaardiseren van data die wordt gebruikt voor BIM. Elk detail van een gebouw – zowel geometrische als niet-geometrische ontwerpelementen alsook constructie-informatie – is opgenomen in het BIM. Dit informatierijke model wordt gebruikt voor het analyseren van ontwerpopties en het maken van visualisaties.

Gedetailleerd beeld

De BIM-data van Schiphol worden verwerkt met behulp van de ArcGIS Data Interoperability-extensie. Dit is een geïntegreerde spatial ETL (extract, transform, and load) toolset die werkt binnen het geoprocessing framework van Safe Software’s FME technology. Tijdens de verwerking worden de BIM-data geconverteerd naar zogenaamde scene layers die te bekijken zijn met de ArcGIS API for JavaScript. Web scene layers zijn daarbij gecachete web layers die geoptimaliseerd zijn voor het weergeven van grote volumes van 3D-data in een browser.
De 3D Schiphol Urban View is een web scene die is gegenereerd met behulp van het hiervoor genoemde proces en geeft managers, technici, aannemers en andere stakeholders een gedetailleerd beeld van de huidige status van de bouwwerkzaamheden. De web scene functioneert bovendien als een dashboard voor het assetmanagementproces. Als onderdeel van Schiphol’s CDE, kan het attribute data van andere systemen gebruiken en real-time asset data weergeven. In de toekomst wil Schiphol’s Development Operations-team historische en geplande bouwviews maken, zodat betrokken partijen het volledige ontwikkelingsproces van de luchthaven kunnen volgen.

Systeemmonitoring 

Airport Schiphol is voorzien van slimme componenten die in staat zijn om interactie te hebben met elkaar en hun operationele status real-time rapporteren, zodat een verandering in één component kan worden opgemerkt door andere en ze elkaar kunnen beïnvloeden. Geautomatiseerde passagiers- en vrachtsystemen op de luchthaven, zoals liften, bagagebanden en ticketautomaten, worden gemonitord met een Asset Control Signaling and Monitoring (ACSM)-implementatie binnen Schiphol’s Supervisory Control and Data Acquisition (SCADA)-systeem. Samen controleren deze twee onderdelen de status van een grote hoeveelheid aan servomotoren, circuitboards en mechanische componenten van het systeem, terwijl ze ook de onderhoudshistorie opslaan en de programmeerbare logische controllers van het systeem monitoren. Schiphol gebruikt tevens IBM Maximo-assetmanagementsoftware voor het registreren van assets en onderhoud.
“Het ACSM maakt het voor ons mogelijk om in een dashboard alle assets binnen deze systemen real-time te monitoren en beheren”, stelt Van ’t Hoog. “Als een van de onderdelen binnen het systeem, zoals een band of een motor, niet naar behoren functioneert, kunnen we de betreffende apparaten uitzetten, automatisch een onderhoudsorder formuleren en de reparatie aan een onderhoudsteam toekennen.”

Bewegingspatronen

Schiphol gebruikt Veovo’s BlipTrack als het monitoringsysteem voor indoor verkeer. BlipTrack-sensoren detecteren daarbij versleuteld het aantal mobiele telefoons. Terwijl het apparaat de verschillende sensoren passeert, slaat het systeem reistijden en bewegingspatronen op. Het biedt daarmee zowel real-time als historische informatie over wachtrijtijden, bezettingsgraden en verspreidingspatronen voor het luchthavenbeheer, waarmee het bijdraagt aan het behouden van een veilige omgeving.
“Nu de digitale tweeling van Schiphol Airport zich blijft ontwikkelen, kijken we uit naar de mogelijkheid om meer gebruik te maken van de [ArcGIS] GeoEvent Server voor het analyseren van onze streaming sensordata”, concludeert Van ’t Hoog. “Omdat het is ontworpen om real-time grote datasets te verwerken en analyseren, zou het bijvoorbeeld erg nuttig kunnen zijn voor het verbeteren van onze applicatie voor vogelcontrole.”


Door: Jim Baumann 

 

#replace title#